tisdag 12 september 2017

Veggomat

Vi beställde en vegetarisk matkasse från Citygross i förra veckan. Vi gör det ibland för att få lite inspiration och variation på vardagsmaten. Eftersom vi inte äter allt är den vegetariska varianten den enda som passar oss. Barnen är förstås inte alltid helt förtjusta, men de behöver lära sig.

Vi har testat Linas och ICAs matkassar också, men jag tycker att Citygross har bra recept och är mest prisvärd. Dock hade jag önskat betydligt mer ekologiska varor. Idag lagade vi det här receptet:
https://www.citygross.se/recept/city-gross/vegetariskt/4/tofutacos/

Det var väldigt gott! Jag har aldrig testat srirachasås förut, så det var en ny upplevelse, MEN hur tusan får man panko att fastna på tofu!? Jag kan säga att våra tortillas innehöll stekt tofu med pankoströssel...

Vet ni förresten att en vegetarisk kost rekommenderas för personer som lider av kroniska inflammationer, allergier och vissa autoimmuna sjukdomar. Det sänker även kolesterolet och blodtrycket + ett gäng fler positiva effekter. Tyvärr är väldigt få personer villiga att byta bort sin söndagsstek och äter hellre stora mängder mediciner. Tråkigt för dem och för vår miljö.

Vi har utsett september till veggo-månad. Vi lyckas inte till 100% och barnen äter som vanligt i skolan (dock med vissa restriktioner), men hittills har jag nog bara ätit någon form av kött 2-3 dagar.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar