söndag 10 september 2017

Fortsättning?

Jag tänker att jag har så mycket att berätta. Saker som behöver uppmärksammas och diskuteras. Det var därför jag började blogga. Men nu kommer jag inte på ett dugg.

Det har regnat i två veckor och det börjar bli riktigt tråkigt. Jag vill ju ut i skogen och plocka svamp, andas höstluft och bara vara. Helt uteslutet. Gräsmattan behöver klippas, men just nu är det mer träsk än gräsmatta. Jag och dottern var ute i trädgården idag och hämtade in årets plommonskörd: 4st. Vi var tvungna att sätta på gummistövlar och var nära att fastna i leran...

Jag är ju en extrem samlare. Varje sommar samlar jag på mig så mycket bär och frukt det bara går och lägger i frysen. Vi har ett helt frysskåp i källaren och det är nu proppfullt med hallon, björnbär, rabarber, aronia, flädersaft, äpple, plommon, blåbär och lite annat. Det är helt fantastiskt att kunna göra egen sylt och saft under hela vintern, men det är också lite ångestfyllt när frysen är full och det fortfarande sitter bär kvar på aroniabusken i trädgården... Det lutar åt att jag måste lämna dem till fåglarna.

Jag behövde komma ut lite idag, så jag åkte på en liten second hand-runda. Det är så jag handlar. Vår familj är väldigt medveten både vad gäller miljö och hälsa och jag köper nog 90% av familjens kläder och skor på second hand. Vi har ganska många sådana butiker i stan och det beror nog bl a på att folk här är väldigt prismedvetna. Själv tänker jag till exempel alltid att jag ska gå till Emmaus sist, eftersom de är dyrast. Jag vill inte kalla mig snål, men som sagt väldigt prismedveten. Jag väljer att lägga mina pengar på viktigare saker. När det gäller kläder är det ju också så att jag kan den branschen och vet vad jag ska leta efter och vad det är värt. Än så länge verkar också barnen nöjda med de kläder jag kommer hem med till dem. Idag köpte jag två Esprit-tröjor till mig själv, två par byxor till dottern och ett par Asics-skor till sonen och det hela landade på ca 210kr.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar