torsdag 21 september 2017

Reklam

Jag bara älskar KPA Pensions senaste reklam. "Det är pappas jävla ansvarsområde, säger mamma." Den mamman förtjänar respekt. Alldeles för många mammor tar på sig att fixa allt till både barnen och alla andra. Jag gjorde det också alldeles för länge, men en dag sade jag upp mig som familjens projektledare och min man lyckades faktiskt ta sig i kragen och ta mer ansvar. Jag vill inte påstå att det är jämlikt, men det är åtminstone så att jag orkar med att göra det som krävs för att familjen ska fungera. Ibland missar vi att skicka med frukt eller gympakläder till skolan, men det är inget vi tar på så stort allvar.

Dessutom börjar barnen bli så stora att de behöver ta mer ansvar själva. Ibland tror jag att mina barn inte är släkt över huvud taget. Sonen som är 12 år klarar fortfarande inte av att packa sin skolväska och ta med sig husnycklarna utan att vi påminner honom. Han hade glömt huvudet hemma om det hade suttit löst. Dottern däremot, som bara är 7 år, har stenkoll på vad hon ska ha med sig till skolan de olika veckodagarna. Jag är rädd för att hon kommer att bli en "duktig flicka", precis som jag var. Jag ska göra mitt bästa för att lära henne att det inte kommer att göra henne lycklig eller framgångsrik.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar