lördag 3 mars 2018

Överskott

Världen producerar så fruktansvärt mycket mer saker än vad vi behöver. Det kan vi väl bara konstatera. De allra flesta konsumerar dessutom betydligt mer än vad de behöver. Det kan vi också lätt konstatera. Jag ska inte påstå att jag aldrig köper onödiga saker, men mitt bidrag till klimatpåverkan är nog extremt låg om man jämför med många andra.

Till att börja med köper jag typ 90% av familjens kläder och skor på second hand. Än så länge accepterar barnen att de inte får nya kläder. Det enda som köps in nytt är underkläder och enstaka gånger skor om vi inte hittar några som passar när det behövs till ett speciellt ändamål. Jag är också väldigt noggrann och köper bara begagnat av hög kvalitet. Idag tog jag en sväng för att komma ut ur huset lite. Jag har legat sjuk/vabbat i nästan en vecka och behövde lite luft. Jag hann med Erikshjälpen och Myrorna och storhandlade verkligen idag, det slutade på 700kr.

Och för de pengarna fick jag:
Till dottern: 1 par Tretornstövlar, 1 par jeans (Lindex), 1 tröja + 1 klänning (Polarn o Pyret).
Till sonen: 1 par jeans, 1 par McKinley friluftsbyxor, 1 skjorta.
Till mig: 1 vårjacka (Tenson), 1 tröja (Rabalder), 1 funktionströja, 1 baströja (Flash), 1 tröja (Esprit).
Jag är mycket nöjd, jag hittade mer än jag brukar.

Apropå överskott så var jag inne och kollade på www.matsmart.se. Det är ju också en väldigt bra idé att sälja ut sådant som blivit över och kanske börjar närma sig bästföredatum, men som fortfarande är helt användbart. Jag har inte köpt något där ännu, men tänker absolut överväga det.

I min bransch (textil) är det också vanligt med överskott. Det är helt normalt att behöva beställa ganska stora volymer för att tillverkaren ska få någon lönsamhet i produktionen och textilier har väldigt hög miljöpåverkan ända från fiber till färdigt material. Det handlar både om kemikalier och vatten- och energiåtgång. Att stora delar av materialet sedan ska behöva eldas upp eller kasseras på annat sätt är ju egentligen helt absurt, men för små företag i branschen är det svårt att komma upp i de volymer som krävs och då får de så klart mycket tyg eller tillbehör över efter att de har tillverkat sina plagg. En tjej här i stan som jag faktiskt träffat några gånger (vi gick på Trygghetsrådet tillsammans för några år sedan) har startat ett företag som hjälper till att koppla ihop företag som har tyger över med andra företag som behöver mindre mängder till sin produktion. En utmärkt idé tycker jag, speciellt i dessa textilbygder där entreprenörer och småföretagare poppar upp som svampar hela tiden. På www.rekotex.se kan man läsa mer.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar