söndag 3 juni 2018

H&M

Jag var på H&M igår. Dottern hade visst hört från någon skolkompis att de har fina kläder där. Dessutom fick hon nyligen en klänning med fjärilar på av sin mormor. Den var köpt på H&M och hon gillar den väldigt mycket. Den kostade 49:90kr. Jag är ju utbildad i området och har jobbat i textilbranschen i nästan 20år. Det finns inte en möjlighet att någon som har sytt den klänningen har fått mer än ett par ören betalt för det jobbet.

När jag går in i en H&M-butik blir jag fysiskt illamående och vill helst av allt vända och gå ut igen. Det hänger kläder huller om buller precis överallt och det allra mesta är alldeles för billigt och helt enkelt skräp. Det finns inte en möjlighet att allt det som finns i butiken kommer att köpas av någon. Det finns kläder där som hade räckt till långt många fler än vad som bor i vår stad. Min dotter hittade en tröja som hon ville köpa och jag berättade för henne min åsikt. Hon är ju bara 8år, så jag förklarade så gott det gick och sa att om det är ett plagg som hon verkligen verkligen vill ha och som hon lovar att hon kommer att använda mycket, så är det ok.

Jag är inne i en H&M-butik ca en gång vart femte år och jag hoppas att det kommer att fortsätta så. Det händer att jag köper H&M-kläder, men då sker det på second hand. De kostar ungefär lika mycket där, men då har jag åtminstone skänkt mina pengar till välgörenhet istället.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar