söndag 27 maj 2018

Snurrigt

Nu har det hänt. Det som jag inte trodde skulle hända mig. Jag har varit sjukskriven i en vecka på grund av stress. Inte så att jag blivit utbränd och fått utmattningssyndrom, utan det har satt sig fysiskt i kroppen istället.

Jag tar det från början. I mitten av förra veckan vaknade jag mitt i natten av att hela sovrummet snurrade. Jag blev lätt illamående och det stack och pirrade i armar och ben som om de hade somnat. Jag steg upp och ringde 1177. När jag beskrev yrseln misstänkte de att det var kristallsjuka, men eftersom jag även nämnde domningar i armarna så ville de att jag skulle komma in till akuten. Så jag tog sjuktransport in och där tog de en del prover. Det visade inget speciellt, så de trodde på kristallsjuka och jag fick åka hem. Jag var hemma från jobbet två dagar och över helgen, men var extremt trött och lite snurrig. Den värsta yrseln klingade dock av efter hand.

På måndagen gick jag till jobbet, men ringde och bokade en tid på vårdcentralen. Jag kom dit, nya prover togs, allt var normalt, men den här läkaren luskade lite mer i symptomen och kom fram till att yrseln, spänningarna i bakhuvudet och domningarna i armarna kommer från nacken. Vilket i sin tur högst troligen beror på att jag spänner mig på grund av stress. Hon beordrade mig att stanna hemma och vila resten av veckan och kontakta en sjukgymnast för att få hjälp med min extremt stela nacke.

Min chef kontaktade företagshälsovården och jag fick komma till en sjukgymnast i slutet på veckan. Han kollade lite för att se vad nackbesvären kan bero på, men hittade inget speciellt och verkade inte tycka att jag var speciellt stel i nacken. Han pratade mest om vad jag skulle göra för att undvika mer problem på jobbet, som att ställa in höjden på datorskärmen, ta pauser varje halvtimme och stretcha nacken. Jag fick inte ens någon massage... :(

Så det jag får göra nu är väl att försöka få igång cirkulationen i nacken och stretcha mycket. Imorgon ska jag försöka jobba igen och jag hoppas att det ska gå bra.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar